از شکستگی قلب تا بهبودی

آخرین مقالات حوزه روانشناسی

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

از شکستگی قلب تا بهبودی

۲۱ بازديد
هنگامی که شوهرش یک روز قبل از 25 سالگرد ازدواجشان او را ترک کرد ، در حالی که طلاق پیش رو بود ، ربکا وین سفر خود را در باغ خود شروع کرد. وی در خاطرات جدید خود ، صد گل نرگس (2020) ، از یک روز صبح می گوید که چای خود را به باغ برد و روند درمانی را که قرن ها مردم تجربه کرده اند آغاز کرد. در قرون وسطی و رنسانس ، باغ به عنوان نمادی از روح دیده می شد. شاعران و فلاسفه معتقد بودند که با تأمل در زندگی در باغهای خود ، می توانیم دانش عمیق تری از خودمان بسازیم (درره ، 2001).

اخیراً ، تحقیقات قدرت شفابخش طبیعت را نشان داده است. روانشناسان دریافته اند که ارتباط با طبیعت می تواند به تسکین افسردگی ، بهبود عملکرد شناختی ما ، ایجاد عطوفت و ارتباط ، افزایش نشاط و بهزیستی روانشناختی ما کمک کند (برمن ، جونیدس و کاپلان ، 2008 ؛ Derubeis ، Siegle و Hollon ، 2008 ؛ رایان و همکاران ، 2010 ؛ وینستین ، پرزیبیلسکی و رایان ، 2009 ؛ ژانگ ، هاول و ایر ، 2014).

برای سالها ، ربکا وین یک هنرمند منظره برنده جایزه بود و برای دیگران باغ ایجاد می کرد. اما این بار ، او درس های ارزشمندی را در باغ خود پیدا کرد. او می گوید: "باغ به یکی از بزرگترین معلمان من تبدیل شده است" ، و مانند هر معلم بزرگ ، وقتی موضوعی را به طور کامل درک نکنم ، [باغ] آن را به طور متفاوتی توضیح می دهد ، بارها و بارها ، تا زمانی که بفهمم "(2020 ، ص 125) وی که از سالها کودک آزاری بهبود یافته بود ، از باغ خود پنج درس حیاتی آموخت.

1. درس حضور. وقت در باغ ، خردآگاهی او را به ارمغان آورد (نگاه کنید به هاول ، دوپکو ، پاسمور و بورو ، 2011). با نفس کشیدن در عطر بوته های گل رز در اطراف خود ، او فهمید که "لحظات شادی ما را احاطه کرده است. این تلاش بی پایان در جستجوی لذت ، ما را دقیقاً از آنچه می خواهیم محروم می کند. " وقتی اعتقاد داریم "این شادی" آنجاست "، توجه خود را معطوف به تعقیب آن می کنیم ، اضطراب و ناامیدی روزافزون پیدا می کنیم. دلبستگی ما به آنچه فکر می کنیم می خواهیم توانایی ما در دیدن آنچه واقعاً در زندگی ما وجود دارد را مسدود می کند (وین ، 2020 ، ص 82). با آزاد کردن وابستگی به چنین تلاشی ، او در لحظه حاضر با قدرت ذهن آگاهی ، که نشان داده می شود استرس ، اضطراب و افسردگی را برطرف می کند ، لذت می برد (آستین ، 1997 ؛ براون و رایان ، 2003 ؛ ویلیامز ، تیزدیل ، سگال و کابات) -زین ، 2007).

2. درس تقدیر. یک روز صبح پاییز ، او از دیدن بوته های گل سرخ خود که با صدها پروانه سلطان پوشیده شده بود ، بالهای خود را گرم می کنند و قبل از شروع سفر طولانی زمستانی خود به مکزیک ، از پنجره خود نگاه کرد. هنگامی که آنها دور شدند ، وی نجوا گفت: "متشکرم" ، و درک کرد که اهمیت دادن به لحظات کوچک زیبایی در زندگی ما مهم است (وین ، 2020 ، ص 133). روانشناسان این اقدامات کوچک قدردانی را "لذت بخش" می نامند ، که احساسات مثبت ما را افزایش می دهد و سلامت عاطفی بیشتری ایجاد می کند (کیکن ، لوندبرگ و فردریکسون ، 2017).

3. درس اعتماد. سالها بود که ربکا وین در خود شک کرده بود و از دیگران اعتبار سنجی می کرد. او که نمی توانست به راهنمایی درونی خود اعتماد کند ، اغلب نیازهای خود را کنار می گذارد و قدرت خود را می بخشد. اما او با اعتماد به فرآیندهای طبیعت ، "با اعتماد به اینکه در یک تیغه چمن عقل و خرد بیشتری نسبت به آنچه که ما خواهیم داشت ، وجود دارد" در مورد اعتماد به باغ خود آموخت. او شروع به دیدن باغبانی "به عنوان یک تمرین معنوی" می کند ، و بینش وسیع تری از معنا را تأیید می کند (وین ، 2020 ، ص 217). تحقیقات در روانشناسی مثبت نشان داده است که تجربه معنای بیشتری برای ما باعث شکوفایی می شود (ایمونز ، 2005 ؛ سلیگمن ، 2011).

4. درس قبولی. از زمان کودکی ، وین به سختی می توانست آنچه را می خواهد بپرسد ، و با احساس عدم لیاقت و کمبود رشد کرد. اما یک روز او با خرید 100 گل نرگس این عادت دیرینه فقدان را از بین برد. وی گفت: "گل نرگس" به من یادآوری کن که محدودیتی در میزان زیبایی ، شادی ، فراوانی و عشق موجود در جهان ، برای من ، برای تو ، برای همه وجود ندارد (2020 ، ص 209). باغبان ها می دانند وقتی گل نرگس در باغ های خود می کاریم ، طبیعی می شوند - تکثیر می یابند. هر ساله آنها پیازهای بیشتری تولید می کنند ، گل نرگس بیشتر و زیبایی بیشتری را در روزهای آینده ارائه می دهند. این به موازات آنچه روانشناس باربارا فردریکسون در مورد قدرت احساسات مثبت یافته است ، است که منابع و ظرفیت موفقیت و خوشبختی ما را "گسترش و ایجاد می کند" (فردریکسون و جوینر ، 2002).

5. درس امید و تجدید. ربکا وین از زمانی می گوید که یک پرنده جوان ، سرو موم ، به داخل در شیشه ای کشویی او پرواز می کند و مبهوت و مبهوت به زمین می افتد. او که از نگرانی و دلسوزی پر شده بود به بیرون رفت و به آرامی پرنده جوان را نوازش کرد و یک شاخه زیتون شیرین معطر را در کنار خود گذاشت. او به مرکز حیات وحش محلی زنگ زد ، دعا کرد و سپس با تعجب تماشا کرد که پرنده جوان به آرامی بلند می شود ، به او نگاه می کند ، به اطراف پرش می کند ، سپس برای نزدیکترین شاخه درخت آویزان پایین بلند می شود. همانطور که پرنده کوچک را در حال بهبودی تماشا می کرد ، با خود گفت: "اگر بتواند موفق شود ، من هم می توانم این کار را انجام دهم" (2020 ، ص 146).

از بسیاری جهات ، نزدیک بودن به طبیعت می تواند امید ، فرصتی برای یادگیری ، بازیابی و شروع دوباره برای ما ایجاد کند (کاپلان ، 1995). همانطور که ربکا وین تشخیص داد ، همه ما مانند باغهایمان "همیشه و برای همیشه" کاری در دست انجام هستیم "(2020 ، ص 292).

آیا این درس های مربوط به باغ برای شما طنین انداز است؟ از باغ خود چه آموخته اید؟ چه درسهایی می توانید در دنیای طبیعی اطراف خود بیابید؟

برای مطالع موارد بیشتر به وبسایت دکتر ترانه موذنی مراجعه فرمایید
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.